کافه ی سرگرمی

کافه ی سرگرمی
آزادی بیان و قلم
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کافه ی سرگرمی و آدرس kafe-sargarmi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر.

مدیریت وبلاگ کافه ی سرگرمی : امیرحسین اسدی

 





مقدمه:

امروزه استفاده از روغن های گیاهی بخصوص روغن کنجد که به عنوان ملکه ی روغن های گیاهی معروف و رو به افزایش است، روغن کنجد حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی است که باعث از بین رفتن سرطان های خفته در بدن می شود.

اگر بخواهیم راجع به خواص مفید روغن کنجد بیشتر بدانیم کافی است سری به رایانه ی شخصیمان بزنیم و در دنیای اینترنت سیر بکنیم.

کنجد گیاهی است که بیشتر به صورت دیم و با صرف زحمت و هزینه ی بسیار در سال آیش زمین کشت می شود، از این رو منطقه ی کلات نادر به دلیل موقعیت جغرافیایی ( کوهستانی بودن ) و برخورداری از زمین های حاصلخیز استعداد خوبی از جهت کشت و برداشت این محصول داشته و دارد. در طی سالیان گذشته محصول تولیدی شهرستان با قیمت بسیار ارزان به خارج از شهرستان هدایت می شد، لذا به تحلیل کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت شهرستان کلات خیلی بیشتر از این می باشد، به همین دلیل کارگاه تولید روغن کنجد احداث نمودیم.

خواص مهم روغن کنجد:

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه های سنی توصیه می کنند. برخی می گویند این روغن را هم می توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم دهنده سالاد است. برای روشن شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

این دانه روغنی خواص بسیاری دارد و روغن آن نیز از این دانه ها به دست می آید. کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین دلیل مصرف این دانه به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.

روغن کنجد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال است که در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش، این روغن منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. در این مطلب به خواص این روغن می پردازیم.

روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند.

روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می شود.

مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می کند، دردهای مزمن وگرفتگی عضلات را کاهش می دهد و روند پیری را کند می کند.

برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می برند مفید است.

مصرف موضعی این روغن پوست را نرم و لطیف می کند.

غرغره کردن آن، باکتری ها را ازجمله باکتری های سرماخوردگی از بین می برد.

محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می آید.

مانع شوره سر می شود.

پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می کند.

ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفصل ها را زیاد می کند.

بریدگی ها و جراحت های سطحی را درمان می کند.

پوست صورت را به خصوص اطراف بینی سفت می کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می شود.

از بروز آکنه جلوگیری می کند.

روغن کنجد منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. 

متخصصان تغذیه تاکید دارند که اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳، ۶ و ۹ برای رشد بدن لازم هستند و نقش مهمی در درمان بیماری‌های مزمن مانند ناراحتی قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و آرتریت دارند.

به گفته متخصصان، آنتی اکسیدان موجود در این روغن با رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به روند پیری سرعت می‌بخشند، مقابله می‌کنند. همچنین ویتامین «ای» موجود در آن از بیماری آلزایمر و آب مروارید جلوگیری کرده و رشد مو را تسریع می‌کند.

مصرف مرتب این روغن اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را نیز تقویت می‌کند.

این روغن همچنین برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند، مفید است پوست را نرم و لطیف می‌کند. خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی نیز دارد.

روغن کنجد همچنین تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند، برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست‌های خشک مفید است، علاوه بر اینها ماساژ با روغن کنجد انعطاف پذیری مفصل‌ها را زیاد می‌کند. این روغن بریدگی‌ها و جراحت‌های سطحی را شفا داده و از بروز آکنه نیز جلوگیری می‌کند.

آشنایی با خواص روغن کنجد:

مصرف روغن کنجد برای کسانی که از ناراحتی فشار خون بالا رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود.

روغن کنجد یکی از انواع روغن‌های گیاهی است که برای سلامتی مفید است.

دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا. و آفتابگردان است

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

مقدار کلسیم کنجد سه برابر شیر است.

برخی دیگر از خواص روغن کنجد عبارتند از:

جلوگیری از سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش.

جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق.

جلوگیری از بروز سکته قلبی.

حاوی اسید اولئیک به میزان 38%.

جلوگیری از بروز آب مروارید.

شفافیت و لطافت پوست به دلیل غنی بودن از ویتامین. E

مناسب برای سرخ کردن به دلیل مقاومت بالای حرارتی.

کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون.

پیشگیری از بیماری‌های مفصلی و به تاخیر انداختن عوارض سالخوردگی.

متعادل نگه داشتن وزن.

ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد:

روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینونیک متعلق است. این روغن کمتر از ۱۵ درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از ۸۵ درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از ۸۰ درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می دهند.

روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود ۲ درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن ها و تری ترپن الکل ها، توکوفرول ها و لیگنان های کنجد می باشد. روغن کنجد یکی از منابع غنی استرول های گیاهی(فیتواسترول) می باشد. فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی رقیب کلسترول در جذب هستند. بنابراین مصرف فیتواسترول موجب کاهش کلسترول خون و در نتیجه جلوگیری از حملات قلبی و عروقی می شود.

شهرت روغن کنجد به خاطر مقاومت در برابر اکسید شدن آن است. یکی از دلایل این مقاومت بیش از حد به خاطر وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد ۱۲۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می شود و پس از ان دلتا و الفا هستند که حدود ۵ درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می شوند. در بین اقسام مختلف ایزومرهای توکوفرول، گاما توکوفرول قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در روغن ها می باشد. 

این خاصیت آنتی اکسیدانی، ماندگاری این روغن را در برابر حرارت در مقایسه با روغن های دیگر بسیار افزایش داده است. مقاومت اکسیداتیو روغن کنجد در برابر حرارت ۱۱۰ درجه سانتی گراد ۱۷٫۵ ساعت می باشد که این روغن را در دسته روغن های با مقاومت بالا قرار می دهد. همچنین نقطه دود این روغن ۲۲۶ درجه سانتی گراد می باشد. شایان ذکر است مقاومت حرارتی روغن های مخصوص سرخ کردنی در همین دما حداکثر ۱۴ ساعت می باشد. لذا از این روغن می توان در مصارف سرخ کردنی عمیق با طیب خاطر استفاده نمود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, ] [ 10:36 بعد از ظهر ] [ امیرحسین ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام دوستان.! امیدوارم روز خوبی را در پیش داشته باشید و روز های خوبی را سپری کرده باشید. خوشحالم که وبلاگ مرا انتخاب کرده اید. لطفاً از طریق نظر ما را در مدیریت بهتر این وبلاگ یاری کنید. با تشکر فراوان. ((امیرحسین اسدی))
آرشيو مطالب
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 605
بازدید کل : 31219
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1